بام شهر

یا صاحب الزمان اورموی لر -ارومیه قطب الکترونیک کشور

یا صاحب الزمان اورموی لر -ارومیه قطب الکترونیک کشور

بام شهر

به وبلاگ بام شهر خوش آمدید

همه ی کاربران
در هنگام ارسال نظر هیچ لزومی نداره که ایمیل تون رو وارد کنید .
نظرات شما بدون وارد کردن ایمیل هم ارسال میشه .
به راحتی میتوانید نظرات خود را بیان کنید
***********

برای داشتن یک شهر و استان خوب ابتدا باید رسانه و صدا و سیما ی فعال و جذاب و چالشی داشته باشیم. به نظر شما در حال حاضر صدا و سیما ی این گونه است. تا چه اندازه به این فاکتور ها نزدیک است؟!
***********

همه با هم دست در دست هم شهری آباد بسازیم در تمام زمینه ها، که پیشرفت هر نقطه ای از این آب وخاک باعث پیشرفت این نظام و انقلاب میشود.باشد که فعالیت هایمان مورد تایید اقا صاحب الزمان باشد
*********

حیدر بابا،گویلر بوتون دومانـدی
گونلریمیز بیر بیریندن یامـــاندی
بیـر بیریزدن آیریلمایین آمانـــدی
یــاخشیلیــقی الیــمیزدن آلبـــــلار
یاخشی بیزی یامان گونه سالیبلار

**********

این وبلاگ غیر فعال است

***********

آخرین نظرات

به گزارش اروم نیوز ، یکی از بخش های اصلی و مهم فرهنگ عمومی در جامعه ما حوزه قرآنی است به طوری که در سال های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در بیانات خود تاکید بسیاری بر لزوم استفاده مردم و مسئولین از این کتاب آسمانی و همنشینی بیشتر با مفاهیم قرآنی داشته اند.


این موضوع
 تا حدی در دیدگاه رهبری مهم و قابل پرداخت بود که ایشان خطاب به مدیران قرآنی کشور راه اندازی طرح تربیت حافظان قرآن و پرداختن به موضوعات تخصصی قرآنی را خواستار شدند تا به این ترتیب مدیران و مسئولین ارشد فرهنگی کشور را به لزوم پرداختن به امورات قرآنی با بینش تخصصی آگاه سازند.

هرچند از همان ابتدای دستور رهبری برای آغاز طرح های فاخر قرآنی نظیر تربیت حافظان، سازمان های مختلف این فعالیت را آغاز کرده و فعالیت های خود را گسترش داده اند اما برای بالا بردن سطح فعالیت ها و ارتقای توانمندی جامعه قرآنی باید زیرساخت هایی نظیر سرای قرآن، موسسات امور قرآنی، مجامع فعال در سطح شهرها و حتی روستاها ترتیب یابد و عموم مردم بتوانند از این ظرفیت بهره کافی را ببرند.
استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب های قرآنی کشور و دارا بودن اساتید و چهره های برتر قرآنی در سطح کشوری و بین المللی از همان ابتدای آغاز طرح های قرآنی برتر مورد توجه مسئولین کشوری بوده و به نوعی نگرش مسئولین به این استان و به خصوص قاریان و حافظان آن نگاهی پیروزمندانه و برتر بوده است.
این استان هم اکنون با دارا بودن 2 رتبه نخست مسابقات بین المللی و سفیران جهانی قرآن و نیز چند قاری و حافظ در حوزه های مختلف بین المللی و جهانی ظرفیت مناسبی برای پرداختن به امورات ناب قرآنی در حوزه های تحقیقاتی و همچنین تربیت آیندگان جامعه قرآنی کشور دارد اما جای بسی تاسف است که با وجود چنین ظرفیت های والایی شاهد ولنگاری در حوزه قرآنی و بی توجهی مدیران به این بخش از فرهنگ عمومی هستیم.
یکی از نمودهای اصلی و بارز فعالیت های قرآنی در استان های مختلف فرهنگسراهای قرآن و عترت است که دیگر تقریبا در تمام استان های کشور راه اندازی شده و جامعه قرآنی با حضور در آن می توانند نیازهای مختلف تربیتی و آموزشی خود را برطرف و در این محیط با آرامش کامل فعالیت های خود را انجام دهند.
مرکز استان آذربایجان غربی هم به عنوان یکی از استان های فعال در امورات قرآنی با تدابیر دولت و مسئولین وقت شهر توانست از سال 86 مجوز ساخت فرهنگسرای قرآن و عترت را دریافت کرده و فعالیت های عمرانی این طرح فاخر از مردادماه 86 آغاز شد.
پرداختن به مشکلات موجود برای بهره برداری و افتتاح رسمی این فرهنگسرا و نیز اختلافات مسئولین در خصوص کاربری آن امری نیست که در این گزارش به آن اشاره شود، اما جالب اینجاست که فرهنگسرای قرآن و عترت ارومیه که قرار بود در سال 88 به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شمالغرب کشور بهره برداری شود، متاسفانه پس از گذشت چندین سال در تیرماه 94 مورد بهره برداری قرار گرفت.
طرحی که قرار بود با اعتبار 20 میلیارد ریالی مورد بهره برداری قرار گیرد اما در پایان بنا بر گفته مدیران مرتبط با طرح، مبلغی بالغ بر 48 میلیارد ریال برای آن هزینه شده و در نتیجه شاهد اتفاقات تلخی در آن بودیم.
انتظار چندین ساله جامعه قرآنی برای بهره مندی از امکانات این فرهنگسرا و بهره برداری باتاخیر از آن موجب شده بود تا با افتتاح آن امید قرآنیان برای آغاز فعالیت های متناسب در این مجموعه افزایش یابد ولی پس از افتتاح و با تغییر نگرش مسئولین به مجموعه تمام امیدهای مجموعه قرآنی استان و ارومیه ناامید شد!
این مجموعه که در قالب سفر استانی دولت دهم و با حضور وزیر کشور وقت و البته با هدف اهدا به جامعه قرآنی ارومیه به منظور تعلیم و تربیت مبانی قرآنی و دینی مورد بهره برداری قرار گرفت، باید در حوزه قرآنی و با نگرش تخصصی در این حوزه فعالیت می کرد ولی پس از افتتاح مشخص شد که گویا کاربری آن تغییر کرده و قرار است مجموعه مدیریت فرهنگی شهرداری در آن فعال شود!
فرهنگسرایی که موجب دلگرامی جامعه قرآنی شده و قرار بود فعالیت های تحقیقی و مطالعاتی در آن انجام شود اکنون به عنوان یکی از مجموعه های شهرداری ارومیه شامل معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی ـ ورزشی این نهاد فعالیت دارد و همچنان امکاناتی برای قرآنیان فراهم نکرده است.
جالب است که برای این فرهنگسرا مکان هایی برای راه اندازی سالن آمفی‌تئاتر، مهمان‌سرا، لابراتوار، کتابخانه تخصصی قرآن و عترت و کلاس های قرآنی نیز در نظر گرفته شده بود اما امروز شاهد این امر هستیم که نه تنها این امکانات فراهم نشده بلکه خود قرآنیان و اساتید قرآنی نیز از حضور در آن منع شده و به جای آن ها مسئولین فرهنگی شهرداری مشغول رتق و فتق امورات خود بوده و تقریبا هیچ برنامه قرآنی از آن خارج نمی شود!
هرچند شهردار ارومیه در اواخر مسئولیت این فرهنگسرا را به یکی از اساتید و چهره های برتر قرآنی بین المللی سپرده اما با اندکی تامل به خوبی واضح می شود که حضور این فرد در راس امورات فرهنگسرایی که مدیریتش با معاونت فرهنگی بوده و خود معاون نیز در مجموعه حضور دارد نمی تواند هیچ گونه نقطه عطفی بلرای آینده فرهنگسرا باشد و تنها راهکار بهبود وضعیت آن خروج بخش اداری شهرداری از محل و سپردن امورات فرهنگسرای قرآن و عترت به خود قرآنیان است. 
البته باید این نکته را هم نادیده نگرفت که تذکرات چندین باره نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در خطبه های نماز جمعه ارومیه و اشاره مستقیم و غیرمستقیم بر لزوم فعالسازی فرهنگسرای قرآن و عترت با اقدامات تعریف شده نیز نتوانسته مدیران مجموعه شهرداری را از فعالیت خود بازدارد و همچنان شاهد فعالیت اداری در این مجموعه هستیم.
حال که رهبر معظم انقلاب اسلامی تعریف جامع و کاملی از ولنگاری فرهنگی خطاب به مسئولین ارائه کرده اند و خواستار تجدید نظر در اقدامات فرهنگی شده اند، باید گفت که فرهنگسرای قرآن و عترت ارومیه نمونه و مصداق بارز ولنگازی در حوزه فرهنگی استان است و باید مدیران و مسئولین فرهنگی و شهری به بازگرداندن این مجموعه به حوزه فعالیت های قرآنی توجه ویژه داشته باشند.
شاید دخالت دولت در این مورد بتواند راهکار مناسبی باشد اما متاسفانه حضور مدیران فرهنگی با افکار سیاسی و تنها برای حفظ جایگاه خود و نه حل مشکلات فرهنگی استان در راس امورات باعث شده تا این امر تا اندازه بسیاری مشکل بنماید.
هرچند مدیران شهری بهانه هایی نظیر نبود محل مناسب برای استقرار معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی ـ ورزشی را دلیل ماندگاری این بخش ها در فرهنگسرا می دانند اما بهتر است به این نکته هم توجه کنند که رسالت اصلی فرهنگسرای قرآن و عترت ساماندهی فعالیت های قرآنی شهر بوده و نباید اقدامات اداری و نامه نگاری های بی نتیجه در این محل باعث شود تا قرآنیان از آینده خود و فعالیت های جامعه قرآنی دلسرد شده و قرآن آموزان هم از ادامه مسیر باز بمانند.
دیگر وقت آن رسیده تا مسئولین شهری و اعضای شورای عالی قرآن استان و نیز شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی اقدام تعجیلی و سریعی برای روشنگری در خصوص وضعیت فرهنگسرای بزرگ قران و عترت این شهر انجام دهند تا هرچه سریع تر علاوهبر آغاز فعالیت های مدنظر شاهد ارتقای سطح آموزش و بهره گیری قرآنیان از امکانات تامین شده برای خود باشیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">